عمل تخلیه و  ایمپلنت هیدروکسی آپاتیت

(Enucleation & prosthesis Implantation)

متاسفانه در بعضی موارد به علت: ضربه, عفونت, ناهنجاریهای مادرزادی, و یا بیماری های اکتسابی؛ فرد یک چشم خود را از دست میدهد. در این موارد هدف چشم پزشک احیای ظاهر فرد با استفاده از پروتز متحرک است. در سال های اخیر کاشت پروتزهای متخلخل کروی باعث نتایج بهتر و عوارض کمتر در جراحی کاشت پروتز در کاسه چشم شده است.

دو ماده رایج پروتز ها پروتزهای متخلخل کروی شامل هیدروکسی آپاتیت و پلی اتیلن می باشد. معمولا این مواد در داخل نسوج خود بیمار یا بافت دهنده قرارگرفته و پس از تخلیه چشم, داخل کاسه چشم کاشته می شوند. سپس عضلات خارج کره چشمی روی آن دوخته می شوند تا باعث حرکت طبیعی پروتز شود.  بعد از فروکش کردن التهاب پروتز چشم مصنوعی روی آن سوار می شود.

هیدروکسی اپاتیت چیست؟

هیدروکسی آپاتیت ترکیبی با فرمول Ca5(PO4)3OH با وزن مولکولی  31/502 دارای 89/38% کلسیم و 5/18% فسفر می باشد. بافت ساختمانی هیدروکسی آپاتیت شباهت زیادی به بافت ساختمانی هیدروکسی آپاتیت استخوان Ca5(PO4)3OH دارد .

بررسی های قبل از عمل

بیماری که برای پروتز چشمی ارجاع مشود, باید تحت معاینه کامل چشم پرشکی قرار  گیرد.چشم سالم با بیومیکروسکوپ معاینه می شود. شدت بینائی اندازه گیری می شود. حرکات چشم و قسمت خلفی چشم ارزیابی و بررسی می شود. بررسی حرکات چشم مبتلا اهمیت دارد زیرا مشخص کننده میزان حرکات پروتز در آینده است. علاوه بر این برسی ملتحمه ( پرده شفاف پوشاننده سطح چشم) مهم است.  بیماری که دارای میزان زیادی اسکار (نسج جوشگاهی) در ملتحمه باشد ممکن است نیاز به پیوند بافت مخاطی داسته باشد تا بتواند پروتز کاشته شده را به خوبی بپوشاند

عمل جراحی

مثل سایر موارد جراحی بیمار باید یکی دو ساعت قبل از عمل در بیمارستان حاضر شود. بعید نیست که لازم باشد تا بیمار شب بعد از عمل نیز در بیمارستان بماند. متخصص بیهوشی, قبل از عمل راجع به بیهوشی با بیمار صحبت میکند و به سوالات شما پاسخ می دهد. عمل 1تا 2 ساعت طول می کشد و چشم شما با پانسمان حجیم پانسمان می شود. چند روز بعد پانسمان برداشته میشود.

مراقبت های بعد ار عمل

چند روز اول بعد از عمل بیمار باید استراحت  کند. چون طی چند روز اول پس از عمل پانسمان برداشته نمیشود, دور از انتظار نیست که بیمار پس از عمل درد شدیدی داشته باشد. به این دلیل پزشک پس از عمل ضد درد و ضد تهوع خوراکی تجویز می کند. علاوه بر این به مدت یک هفته آنتی بیوتیک خوراکی نیر میدهد. پس از باز کردن پانسمان از بیمار خواسته میشود که به مدت 3 تا 4 هقته روزی  2-3 بار پماد آنتی بیوتیک داخل چشم عمل شده بگذارد. برای جلوگیری از چسبیدن پلک ها به بافت های زیرین، داخل پلک ها کانفورمر (پوسته پلاستیکی) گذاشته میشود. پس از فروکش کردن التهاب یعنی حدود 6 تا 8 هفته بعد بیمار نزد اکولاریست (سازنده چشم مصنوعی) فرستاده می شود تا پروتز نهائی فیت شود.

عوارض

عمل تخلیه چشم خیلی بی خطر است و بندرت بیمار دچار عوارض وخیم می شود. عوارض شایع تر شامل: خونریزی, عفونت, اسکار,  تورم طولانی, درد, باز شدن زخم و نیاز به عمل جراحی بیشتر است

در عکس فوق پروتز 6 هفته بعد از عمل هیدروکسی گذاشته شده است و همانطور که مشاهیده میفرمایید پروتز به هیچ وجه در چهره فرد جلب توجه نمی‌کند.

فرم تماس

در صورت وجود هرگونه سوال یا نیاز به مشاوره میتوانید از طریق فرم زیر با پزشک خود در ارتباط باشید.

ارتباط با ما

کلینیک تخصصی پروتز چشم ماهان